اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‏‎شرقی در مهرماه سال 1391 راه‏‎اندازی شد. این اداره کل وظیفه حاکمیتی داشته و مدیر کل آن نماینده ارشد مقام عالی وزیر در استان بوده و وظیفه حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان را بر عهده دارد. مهم‎ترین وظیفه این اداره کل ایجاد هماهنگی مابین زیرمجموعه‎های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل اداره کل پست استان, اداره کل ارتباطات زیرساخت استان، اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه آذر، سرپرستی امور شعب پست بانک استان، شرکت مخابرات منطقه و همچنین نظارت بر اجرای عملکرد اپراتورهای فعال در استان شامل همراه اول، ایرانسل، رایتل و های‎وب در استان می‏‎باشد.