اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجانشرقی در مهرماه سال 1391 راهاندازی شد. این اداره کل وظیفه حاکمیتی داشته و مدیر کل آن نماینده ارشد مقام عالی وزیر در استان بوده و وظیفه حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان را بر عهده دارد. مهمترین وظیفه این اداره کل ایجاد هماهنگی مابین زیرمجموعههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل اداره کل پست استان, اداره کل ارتباطات زیرساخت استان، اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه آذر، سرپرستی امور شعب پست بانک استان، شرکت مخابرات منطقه و همچنین نظارت بر اجرای عملکرد اپراتورهای فعال در استان شامل همراه اول، ایرانسل، رایتل و هایوب در استان میباشد.